Haziran 18, 2020

Konteyner Taşımacılığı ve Lojistik

Konteynerler, yük taşımacılığında ürünleri bir yerden başka bir yere taşımak için kullanılan kapalı kaplar olarak anılır. Lojistik operasyonlarda kullanılan konteynerler ağırlıklı olarak deniz, karayolu ve demiryolu taşımacılığında kullanılmaktadır. Genelde deniz taşımacılığı için tercih edilse de tüm taşımacılık modelleri için kullanışlıdır.

Uluslararası gönderiler belirli sözleşmelere tabidir. Taşınacak ürünün özelliğine göre sözleşme kuralları değişmektedir. İmzalanan sözleşmeler, sözleşmenin tarafları hakkında veriler ve taşınan kargo hakkında veriler içerir. Konteynerler deniz trafiğinde düzenlendiği için genellikle Deniz Konşimentosunda değerlendirilir.

İlk taşıyıcı tarafından düzenlenen konşimentoya karma konşimento denir. Ürünü yükleyen aynı zamanda ürünü paketleyen kişi olduğu için, taşıyıcı ürün hakkında gerekli bilgileri vermediği takdirde ürünü olası bir hasardan veya maddi kayıptan kurtarabilir. Tersine, taşıyıcı bir konşimento düzenlemişse, taşıyıcı tüm zararlardan sorumludur.

Konteyner taşımacılığında konteyner boyutlarının ve tasarımının taşınan eşya ile uyumlu olması da dikkate alınmalıdır. Türkiye herhangi bir uluslararası anlaşmaya taraf olmadığı için yapılan taşımalar “Taşıma İşleri Organizatörleri Dernekleri Federasyonu” kuralları dahilinde yapılmaktadır. Ürünlerin hasarsız teslim edilmesi taşıyıcının sorumluluğundadır.

Konteynerlerin Taşıma Kapasiteleri

Konteynerler uluslararası kriterlere uygun büyüklükte yapılmalıdır. Konteyner taşımacılığı yapan lojistik firmaları bu standartlara göre lojistik faaliyetlerini sürdürmektedir. Uluslararası standart konteynerler 20 ve 40 konteynerdir. Konteynerin kapasitesini belirlemek için 20 ve 40 ebatları kullanılır. Standart nakliye konteynerleri olarak bilinen 20′ ve 40′ konteynerler, gemi, tren ve karayolu taşıtlarının sorunsuz bir şekilde yüklenmesine ve boşaltılmasına olanak sağlar.

Taşınan yük tek başına 20 veya 40 fitlik bir konteyneri  doldurabiliyorsa  FCL (Full Container Load) nakliye hizmeti kategorisine girer. Ancak taşınan eşya miktarı bir konteyneri doldurmaya yetmiyorsa konteyner iki veya daha fazla alıcı ile paylaşılmalıdır. Bu taşıma şekline parsiyel konteyner taşımacılığı veya LCL taşımacılığı (Less than Container Load) denir.

Konteyner Taşımacılığının Avantajları

Konteyner taşımacılığının ana avantajı, Tam Konteyner Yükü (FCL) veya Kısmi Sevkiyat (LCL) seçeneği sunmasıdır. Bu hizmet sayesinde firmalar bir konteyneri dolduracak yükü olmasa bile dış ticarete katılma imkanına sahip olmaktadır.

Güvenli, sağlam, hızlı ve ekonomik bir taşıma deneyimi sunan konteyner taşımacılığı, birden fazla yükü aynı anda taşıyabilme özelliğine sahiptir. Konteyner taşımacılığı, kendine has özellikleri nedeniyle her geçen gün ilgi odağı olmaya devam ediyor.

Konteyner taşımacılığı karayolu, denizyolu ve demiryolu ile uyumlu hizmetler sunarak da ülkeler arası ticaretin kolaylaşmasını sağlamaktadır.

Blog Yazılarımız İçin Tıklayınız.

T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı İçin Tıklayınız

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.